Σερασίδης Χαράλαμπος MD

Το ξέρατε αυτό;

Συμβουλές για γερά και υγιή οστά

Δημοσιεύθηκε στις 06/06/2018

Τα υγιή και γερά κόκαλα προστατεύουν τα όργανα και κρατούν τους μύες στη θέση τους, αποθηκεύουν το ασβέστιο και στη συνέχεια το στέλνουν στα μέρη του σώματος όταν χρειάζεται. Δυστυχώς όμως παίρνουμε την κατάσταση των οστών μας ως δεδομένη, πράγμα όμως απερίσκεπτο .


Καθώς μεγαλώνουμε, η αποκατάσταση των οστών απαιτεί όλο και περισσότερο χρόνο. Περίπου το 30% του Ελληνικού πληθυσμού άνω των 60 πάσχουν από οστεοπόρωση, μια ασθένεια που αποδυναμώνει τα οστά και αυξάνει τον κίνδυνο για κατάγματα.


Σίγουρα η κληρονομικότητα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία των οστών, αλλά δεν μπορεί να κατηγορείται μόνο το κακό και ατυχές γονίδιο. Η δίαιτα, η άσκηση και οι επιλογές τρόπου ζωής είναι αυτές που επηρεάζουν σημαντικά τη δύναμή τους.

Θα πρέπει λοιπόν να αρχίσει η φροντίδα των οστών, ανεξάρτητα από την ηλικία.


Οι ηλικιωμένοι είναι οι μόνοι που πρέπει να ανησυχούν για την υγεία των οστών


Λάθος! Από την ηλικία των 30 ετών και μετά αρχίζει η οστική μάζα να φθίνει περισσότερο από ότι ανοικοδομείται. Για το λόγο αυτό, είναι σημαντικό να αναπτυχθεί ικανοποιητική ποσότητα πριν από τα 30. Όσο περισσότερη οστική μάζα έχουμε, τόσο πιο αργά θα χαθεί, και ως συνέπεια, η δύναμη και αντοχή των οστών.


Η εφηβεία είναι μια κρίσιμη στιγμή για την ανάπτυξη της οστικής μάζας. Είναι το στάδιο όπου οι γυναίκες δημιουργούν τους μισούς χώρους αποθήκευσης ασβεστίου και οι άνδρες τα 2/3 των δικών τους. Με την ενηλικίωση, οι άνδρες έχουν περίπου 50% περισσότερο ασβέστιο από τις γυναίκες και συνεχίζουν να έχουν ισχυρότερα οστά καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους.


Από την άλλη πλευρά, η εμμηνόπαυση είναι ιδιαίτερα δύσκολη για τις γυναίκες καθώς τα οιστρογόνα, που προστατεύουν τα οστά βοηθώντας το σώμα να απορροφήσει ασβέστιο,  μειώνονται σημαντικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η οστεοπόρωση να εμφανίζεται πιο συχνά στις γυναίκες. Περίπου μία στις τέσσερεις γυναίκες ηλικίας 65 ετών και άνω θα διαγνωσθεί με οστεοπόρωση ενώ μόνο ένας στους δεκαπτά άντρες ηλικίας αντίστοιχης ηλικίας θα αναπτύξει την συγκεκριμένη ασθένεια.


Με ποιους τρόπους θα έχουμε γερά οστά και θα μειώσουμε την οστική απώλεια


Υγιεινή διατροφή πλούσια σε ασβέστιο και βιταμίνη D


Γαλακτοκομικά προϊόντα, αμύγδαλα, πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως μπρόκολο και λάχανο, σολομός, σαρδέλες και προϊόντα σόγιας είναι πλούσια σε ασβέστιο. Ταυτόχρονα, βεβαιωθείτε ότι έχετε αρκετή βιταμίνη D, η οποία βοηθάει το σώμα να απορροφήσει το ασβέστιο. Οι καλές πηγές βιταμίνης D περιλαμβάνουν τους κρόκους αυγών και τα ψάρια όπως ο τόνος και η σαρδέλα. Μην ξεχάσετε να βγείτε στον ήλιο για να ενεργοποιηθεί η βιταμίνη D.

Συμπληρώματα ασβεστίου και βιταμίνης D ενδέχεται να χρειαστούν έφηβοι, γυναίκες που κυοφορούν και μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες


Άσκηση για γερά κόκκαλα


Η σωματική δραστηριότητα δεν είναι μόνο καλή για την καρδιά αλλά έχει και ιδιαίτερη σημασία για τη διατήρηση ισχυρών οστών. Σκεφτείτε ότι τα οστά είναι ένας ζωντανός ιστός, όταν ασκείτε δύναμη σε αυτά δημιουργούνται περισσότερα κύτταρα και, όπως και οι μύες, γίνονται πυκνότερα.

Δεδομένου ότι τα εφηβικά χρόνια είναι η περίοδος της ταχύτερης αύξησης των οστών, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους εφήβους να ασκούνται.


Πείτε τέλος στο τσιγάρο και στο αλκοόλ


Το κάπνισμα έχει συσχετιστεί σε σημαντικό βαθμό με αυξημένο κίνδυνο για οστεοπόρωση, κατάγματα και χαμηλή οστική πυκνότητα. Παραμένουν, βέβαια, ακόμα άγνωστοι οι λόγοι που οι καπνιστές παρουσιάζουν τα παραπάνω. Όσον αφορά το αλκοόλ, γνωρίζουμε ότι εμποδίζει την απορρόφηση του ασβεστίου. 


Συζητείστε με το γιατρό σας


Μερικοί άνθρωποι δεν έχουν καλό οστικό μεταβολισμό, το ρυθμό δηλαδή ανοικοδόμησης των οστών. Η διατροφή και η άσκηση μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά, αλλά δεν θα αντισταθμίσουν εντελώς το γενετικό υπόστρωμα . Ο ορθοπαιδικός μπορεί να αξιολογήσει το οικογενειακό σας ιστορικό καθώς και άλλους παράγοντες κινδύνου όπως ορμονικές διαταραχές, μακροχρόνια χρήση κορτικοστεροειδών ή άλλων φάρμακων, το βάρος κτλ.


Η υγεία των οστών σας είναι στα χέρια σας


Οι περισσότεροι θα πρέπει έχουμε ακριβώς την ίδια εμμονή τόσο με τον εξωτερικό τρόπο εμφάνισης μας όσο και με τον εσωτερικό.


Αν θέλετε τα οστά σας να είναι υγιή, έτσι ώστε να έχετε και μια πιο υγιεινή ζωή, πρέπει να δράσετε τώρα.

Υιοθετήστε υγιεινές συνήθειες - και ποτέ μην θεωρήσετε την υγεία των οστών σας δεδομένη.


Επισκεφθείτε το ιατρείο μας για μια ολοκληρωμένη Ορθοπαιδική αξιολογόγιση